Met zijn ervaring in hospitality én de zorgsector voelt Jurriaan Polak zich helemaal thuis bij Care Culinair. “Wat mij drijft? De beleving van eten, drinken & gastvrijheid binnen de zorg, naar een zo’n hoog mogelijk niveau brengen.”
Sinds maart 2025 versterkt Jurriaan het team van Care Culinair als Salesmanager. Hij studeerde aan de Hotel Management School Maastricht en maakte de bewuste keuze om zijn kennis van gastvrijheid in te zetten buiten de horeca. “In het derde jaar van mijn opleiding koos ik voor de minor Horizons in Hospitality. Binnen deze afstudeerrichting ligt de focus op de rol die gastvrijheid speelt binnen andere branches dan enkel de horeca. Waaronder bijvoorbeeld dus ook Care & Cure. Ik liep stage bij een zorgorganisatie in Tilburg. Toen merkte ik hoe groot de impact van goed eten en drinken is op het dagelijks leven van bewoners en dat we hier nog veel aan kunnen verbeteren. Daar is voor mij echt het vuurtje gaan branden.”
“Alles wat we doen, doen we uiteindelijk voor de bewoners”
Jurriaan ziet dat de zorgsector zich in rap tempo ontwikkelt, en dat eten en drinken daarin gelukkig steeds meer aandacht krijgt. “We zitten in een shift: van bewoners die nog warm aten tussen de middag naar een generatie die ’s avonds warm eet. Dat vraagt om andere processen – zeker in een tijd waarin we met minder mensen en middelen meer moeten doen. Als we daar ieder jaar al 1% of 2% winnen, is dat positief voor bewoner en medewerker.”
Met een scherp oog voor efficiëntie én beleving kijkt hij waar processen slimmer en duurzamer kunnen.
“Voedselverspilling is echt een hot topic. Niet alleen in de zorg, maar wereldwijd. Vooral de financiële efficiëntieslag die zorginstellingen met wastereductie kunnen maken vind ik interessant. Door onze aanpak met de Waste Wijzer kunnen we real-time alle verspilling in kaart brengen en samen met de organisatie gericht sturen op reductie van waste. Beter voor de wereld & bovendien een essentiële tool om kosten te besparen voor de zorgorganisatie.”
Blijven (bij)leren
Tijdens zijn werk bij eerdere werkgevers kwam Jurriaan al in aanraking met slikproblematiek binnen ouderenzorg, maar het IDDSI-model leerde hij pas écht goed kennen bij Care Culinair. “Ik was verrast hoeveel zorgorganisaties daar nog maar weinig van weten. En tegelijkertijd ook enthousiast, want hier kunnen we zoveel betekenen.” Jurriaan doelt op de opleidingen en trainingen van Care Culinair die direct toepasbaar zijn in de praktijk. “Of het nu gaat om IDDSI of het programma ‘Koken is Leuk!’, we geven mensen handvatten én het vertrouwen om met bewoners aan tafel het verschil te maken. En als je dan merkt dat medewerkers meer werkplezier ervaren en bewoners beter eten. Dan weet je: dit werkt.”
Samen koken, samen leren
Gedurende zijn inwerkperiode was Jurriaan actief betrokken bij de lopende projecten. Van grootschalige zorginstellingen tot kleinere zorgorganisaties – overal ziet hij kansen. Hij is vooral enthousiast over de rol van praktijkcoaches. “Coaching on the job werkt echt, dat zie je meteen. De vertaalslag naar de dagelijkse praktijk wordt daardoor heel concreet. Je ziet ook echt het enthousiasme groeien onder de medewerkers. Uiteindelijk blijft het belangrijk dat iedereen in de organisatie de gehele visie op eten en drinken kent en ondersteunt. Van welzijnsmedewerker tot bestuur. Dat maakt het veel makkelijker om deze visie te verweven en te borgen in de dagelijkse werkzaamheden.”

Wat waardeer je het meest, nu je Care Culinair beter kent?
“Wij komen niet alleen met een mooie en passende visie op papier, wij kunnen hem daadwerkelijk van A tot Z gericht in praktijk brengen en borgen. Dat is wat ons onderscheidt in de markt. Door medewerkers, management en leveranciers op één lijn te brengen, ontstaat er een gedeelde visie op eten en drinken. En dat zie je terug in het resultaat.”
Schakelen, contact maken en verbinden
Momenteel is Jurriaan vooral bezig met het leggen van nieuwe contacten in de markt. “In mijn rol bij Care Culinair houd ik mij bezig met relatiebeheer & acquisitie binnen Care & Cure. We denken mee met de leverancier én met de zorgorganisatie. Want alleen samen kun je het eet- en drinkproces echt optimaliseren.” Hij sluit af met een brede glimlach: “Er is nog zoveel te winnen op het gebied van eten & drinken binnen Care & Cure. Het mooie aan Care Culinair is dat wij de kennis én gepassioneerde mensen in huis hebben om die potentie ook echt te benutten.