Nieuws

Zet direct een stap vooruit in WOZO met de dagelijkse maaltijden

Doel van het in juli 2022 gestarte WOZO programma (Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen) is dat de ouderenzorg ook in de toekomst blijft passen bij wat ouderen willen. Een tweede doelstelling is om, gezien de grote schaarste aan personeel en de stijgende zorgvraag, ervoor te zorgen dat de ouderenzorg ook in de toekomst goed georganiseerd kan worden. In WOZO gaat het dus om meer aandacht voor het welzijn van ouderen, ingebed in een slimme organisatie als middel om dit te bereiken.

 

Veel zorginstellingen worstelen met de vraag hoe dit te organiseren. Een belangrijke pijler onder WOZO is om mensen langer thuis te laten wonen. In veel gevallen kan dat ook. Maar ondanks dat komt een toenemend aantal mensen in een woonzorgcentrum zoals die van u te wonen. Ook dat zijn ouderen die mondiger zijn en niet willen dat de zorg hun leven bepaalt, maar deze juist ondersteunt. Ook de tweede doelstelling van WOZO speelt een grote rol in instellingen: de personeelsschaarste.

 

Eten en drinken als geluksmomentjes

Eten en drinken leent zich prima om aan deze doelstellingen invulling te geven. Voor ouderen die in een woonzorgcentrum verblijven zijn deze momenten nog belangrijker. Het zijn de momenten waar naar uitgekeken wordt. Het zijn gelukmomentjes die structuur geven aan de dag. Er zijn niet veel factoren die bepalender zijn voor het dagelijks welzijn van een bewoner dan eten en drinken. U zet een belangrijke en direct merkbare stap in het WOZO programma, door te zorgen dat de medewerkers op de afdelingen de cliënten echt kennen, weten wat iemand lekker vindt of juist niet lust en of rust of wat gezellige drukte past. Dat bereikt u met medewerkers die de kennis, kunde én tijd hebben om dit samen iedere dag voor elkaar te krijgen.

Doorgroeien met dank aan WOZO

Meer tijd? Dat lijkt veel gevraagd want u heeft al moeite genoeg om überhaupt goede medewerkers te vinden en te binden! Maar juist door meer aandacht te besteden aan zoiets belangrijks als eten en drinken voelen cliënten zich net wat beter. En beter in je vel zitten is wat minder zorg vragen. Bedenk ook wat u kunt bereiken met slimmer organiseren. Nu worden de maaltijdmomenten vaak nog geregeld met relatief veel inzet van verpleegkundigen op mbo-niveau 3 of 4. Door medewerkers dus die hier niet specifiek voor zijn opgeleid, die al schaars zijn en voor wie deze inzet ook nog eens ten koste gaat van hun eigenlijke taken.

 

Door met het team vanuit het perspectief van de dag van een bewoner te kijken naar het welzijn- en zorgproces, is er veel te verbeteren. Bijvoorbeeld door welzijnstaken en wat meer lichte zorgtaken weg te halen bij die mbo 3 en 4 zorgmedewerkers. En in plaats daarvan mbo-niveau 2 medewerkers in te zetten. Medewerkers die een specifieke opleiding of training hebben gehad op het gebied van eten en drinken. Zo ontlast u uw mbo-niveau 3 en 4 zorgmedewerkers en boort u een nieuwe doelgroep medewerkers aan. Dat kunnen mensen uit uw eigen organisatie zijn die willen doorgroeien of geheel nieuwe mensen van buitenaf. Deze medewerkers kunnen meer tijd besteden aan cliënten. Zo krijgen die met de juiste kennis en kunde de aandacht die ze verdienen!

 

Care Culinair kan u helpen om de wens en keuze van cliënten centraal te stellen in de maaltijdorganisatie. Ook hebben wij speciale opleidings- en organisatieprogramma’s om in uw maaltijdorganisatie te werken met zorgmedewerkers Voeding. Onze kennis en ervaringen delen we graag met u. Wilt u direct een afspraak? Bel dan (073) 303 2743 of mail info@careculinair.nl