Project
Een tijd geleden heeft Vitalis Zorggroep een visie op eten en drinken geformuleerd en deze vertaald naar een voedingsconcept. Dit voedingsconcept is gebaseerd op ‘eten en drinken als geluksmoment’ en op activering van cliënten. Het management wil vaststellen hoe deze visie en dit voedingsconcept tegenwoordig in de praktijk wordt toegepast. En in hoeverre dit nog past bij de veranderde situatie. Ook wordt er gekeken naar welke verbeterpunten geïdentificeerd kunnen worden. Zowel voor de afdelingen, als voor horeca en wijkzorg.
Middels deskresearch is door Care Culinair eerst vastgesteld wat de huidige visie is en hoe dit concreet is vertaald naar een voedingsconcept voor verschillende omstandigheden. Hierbij wordt eerst het volledige proces beschreven, van inkoop tot omgang met cliënten. Op basis daarvan is een veldonderzoek opgezet. Er is gebruik gemaakt van een enquête, gericht op medewerkers op de werkvloer, zowel voor de kleinschalige woonvormen als voor horeca en wijkzorg. Ook zijn er interviews gehouden met diverse stakeholders, denk aan managers en leden van de cliëntenraad. Samen met leden van de cliëntenraad zijn er Mystery Guest bezoeken gebracht aan alle horeca binnen Vitalis Zorggroep.
De resultaten zijn vastgelegd in een Vitalis-wijde overzichtsrapportage. Hierin staan een algemene beschrijving, conclusies, aanbevelingen, een rapportage per locatie, afdelingsscans en een separate rapportage van de cliëntbeleving. Conclusie is dat de visie grotendeels onbekend is bij medewerkers. Ook is er geen eenduidige werkwijze is die gebaseerd is op een duidelijk voedingsconcept als basis. In veel gevallen stond het speerpunt ‘activering’, het punt ‘eten en drinken als geluksmoment’ in de weg. De aanbeveling is om de visie opnieuw te herijken en duidelijke keuzes te maken tussen deze speerpunten. Dit moet vervolgens vertaald worden naar een toegespitste uitwerking van het voedingsconcept voor horeca en afdelingen.
Na uitgebreid onderzoek heeft Care Culinair Vitalis geadviseerd over het realiseren van de noodzakelijke verbeteringen op het gebied van eten en drinken. Zowel bij de kleinschalige intensieve zorg als voor zorgappartementen, dagbesteding, horeca en wijkzorg. In eerste instantie koos Vitalis ervoor om dit verbetertraject zelf op te pakken. Echter bleek dat dit onvoldoende van de grond kwam wanneer de zorgorganisatie dit volledig zelf moet uitvoeren. Zeker als dit naast de normale werkzaamheden moet gebeuren. Bovendien bleek het een grote uitdaging om zorg en facilitair te verbinden en in de complexe organisatie mee te krijgen. Terwijl iedereen overtuigd is van het grote belang van goed eten en drinken. Zeker nu ook ‘aandacht voor eten en drinken’ één van de drie verplichte kwaliteitsindicatoren is. Begrijpelijk, omdat vaak tijd en kennis ontbreken. Daarom is Care Culinair samen met collega-bedrijf Intéon gevraagd om de gestelde doelen op het gebied van eten en drinken te gaan realiseren. Inmiddels zijn wij gestart met een full omnium traject.