Rosemarie Abrahamse is algemeen manager van woonzorgcentrum Edelweiss in Doorn. Dit particuliere woonzorgcentrum biedt een woonplek aan circa 13 ouderen die door dementie of een lichamelijke aandoening niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Lees hier hoe Rosemarie op zoek ging naar de juiste scholing voor haar gastvrouwen en terecht kwam bij Emmy Verhulsdonck van Care Culinair.
Leertraject op maat
‘Edelweiss heeft een jaarlijks scholingsplan en merkte dat veel scholingen die zij wilde aanbieden niet pasten bij de functie van gastvrouw. De gastvrouwen binnen Edelweiss werken van acht tot half drie en van half drie tot negen uur. Voornamelijk verzorgen zij het eten en drinken voor de cliënten. Ook zijn ze verantwoordelijk voor het weekmenu. Rosemarie: ‘Veel scholingen zijn gericht op de zorg. De gastvrouwen binnen Edelweiss gaven aan dat ze op zoek waren naar een cursus die paste bij hun werkzaamheden. Hun wens was om nieuwe kennis op te doen. Om zo tips en inspiratie op het gebied van eten en drinken te krijgen. Ik ben op zoek gegaan naar scholing voor de gastvrouwen en kwam uit bij Care Culinair. Wat me vooral aansprak was het stukje e-learning in combinatie met praktijklessen. We hebben een op maat gemaakt scholingstraject gekregen. Dit bestond uit drie e-learnings en twee praktijkdagen. Het programma bestond uit kennis over omgang met cliënten, de schijf van vijf en het maken van een weekmenu. Een belangrijke vraag was: Hoe kook je met verse producten voor een doelgroep die moeite heeft met eten? Daar heeft Care Culinair en met name Emmy ons heel goed bij geholpen.’
Emmy Verhulsdonck projectmanager Care Culinair: ‘Zes gastvrouwen namen deel aan het scholingstraject. De eerste sessie was erg leuk. Hierin tast je vooral af en kijk je door wat er gebeurt, waar een organisatie tegenaan loopt. Het was fantastisch om te zien dat de gastvrouwen hun ervaringen met elkaar deelden. Ze zien elkaar niet vaak en juist dan is het delen van ervaringen heel waardevol. Ik ben ter plekke in de keuken gaan kijken. Door te praten met elkaar doorgrond je het proces en stel je vast waar de knelpunten zitten. In eerste instantie dachten de gastvrouwen dat ik speciale gerechten kwam laten zien speciaal voor mensen met dementie. Dat was niet mijn directe opzet. Ik adviseerde: ga in de beleving van deze doelgroep zitten en onderzoek wat ze kennen en graag willen eten. Je mag ze écht betrekken bij het eten. Dat was een eye-opener en mooi om te zien hoe positief daarop werd gereageerd.’
Cliënten betrekken bij het maken van weekmenu
‘In de tweede sessie werden de resultaten van het scholingstraject samen bekeken. Emmy ging dieper in op de vragen van de gastvrouwen en ontwikkelde samen met hen praktische recepten en een weekmenu. Emmy: ‘Ik had een pakket meegenomen, specifiek ontwikkeld voor mensen met dementie. Het pakket bestaat uit kaartjes met daarop afgebeeld verschillende soorten groenten, aardappelen en vlees. Met een plaatje kun je het echt visueel maken en de cliënten betrekken bij het maken van een weekmenu. De gastvrouwen gaven aan dat ze praktisch wilde leren koken zonder het gebruik van veel pakjes. We hebben onder andere een roux gemaakt als basis voor een bloemkoolsausje en tevens een basis voor ragout of gebonden soep. Ook hebben de dames zelf op basis van een recept uit het handboek ‘Koken is Leuk!’ een gepureerde groentesoep gemaakt van de stronken van broccoli en courgette. Ook hebben we een cupcake met spekjes, kaas, groenten en ei beslag als extraatje voor bij de lunch gemaakt. Het mooie was dat de cliënten op een gegeven moment uit zichzelf mee kwamen helpen. Dat was echt fantastisch om te zien!’
Niet makkelijk
Rosemarie: ‘Het was niet makkelijk om de juiste cursus te vinden geschikt voor de doelgroep van Edelweiss. Uiteindelijk kwam ik op de website van Care Culinair terecht en heb ik het contactformulier ingevuld. Hierna hebben ze telefonisch contact met mij opgenomen. Ik kreeg echt de ruimte om uit te leggen wat voor organisatie we zijn en waar onze behoefte lag. Hierna heeft Care Culinair een scholingstraject op maat gemaakt. We zijn in september gestart en in oktober was de laatste bijeenkomst. De gastvrouwen hebben veel nieuwe kennis en ideeën opgedaan. Zo hebben ze praktische tips gekregen over hygiëne en bestaat de huidige voorraad uit veel gezonde volkoren producten. De cursus is dan ook als zeer leerzaam ervaren.’
Emmy: ‘De gastvrouwen voelen zich gehoord en gewaardeerd. Ik kijk terug op een mooi scholingstraject en hoop dat ze het aangrijpen om de samenwerking onderling nog meer te verbeteren en te leren van elkaar. Leuk dat ik dit heb mogen doen bij een particuliere organisatie.’